سینما بلاگ

وبلاگ گروهی اعضای(سلبق) کانون فیلم و عکس دانشگاه آزاد همدان - اخبار سینمای ایران و جهان - معرفی نقد و بررسی فیلم

سینما بلاگ

وبلاگ گروهی اعضای(سلبق) کانون فیلم و عکس دانشگاه آزاد همدان - اخبار سینمای ایران و جهان - معرفی نقد و بررسی فیلم

نقد فیلم چهارشنبه سوری

اصغر فرهادی باسریال « داستان یک شهر»وفیلمهای سینمای « رقص در غبار» ، « شهرزیبا»،« چهارشنبه سوری» وفیلم تحسین شده « درباره الی» می‌شناسند.

فیلم چهارشنبه سوری یکی از بهترین اثرهای جزئی نگرانه فرهادی محسوب می‌شود.که دارای نقاط قوتی می باشد که درزیر به اختصارتوضیح داده شده است.

نقاط قوت فیلم چهارشنبه‌سوری رامی توان درکارگردانی ، فیلمنامه وبازی زیبای بازیگرانش جستجو کرد.

۱- کارگردانی : یکی از بارزترین نقاط قوت فیلم کارگردانی زیبا « اصغرفرهادی» است که در فضایی محدود و با میزانسنی دقیق کار را در بخش عمده‌ای از فیلم به خوبی پیش‌می‌برد.البته نقات ضعفی هم درکاروجود داردکه می توان به دو فصل افتتاحیه و اختتامیه فیلم اشاره کرد یعنی درافتتاحیه فیلم تا پایان تیتراژ و پس از خارج شدن مرد، از خانه فیلم انگار رهاشده و دیگر از آن دقت و وسواس فیلم خبری نیست. که حاصل آن در ابتدای اثر ناچسب از کار درآمده است ، به صورتی که می توان این فصل پیش از تیتراژ را بدون اینکه نقصی در کار ایجاد شود از فیلم خارج کرد ، واما در انتهای فیلم کندی و در نتیجه افت ریتم یا ضرباهنگ باعث شده کار به صورتی ناچسب به پایان برسد .

۲- فیلمنامه : اما فیلنامه فیلم که به سادگی نمی توان ازکنار آن گذشت، فیلمنامه « چهارشنبه سوری » دارای بافتی ظریف و جزئیاتی منسجم می باشد که با زیبایی هرچه تمامتر باعث شده که فیلمنامه ملودرامی به یک فیلمنامه تراژدی اجتماعی تغییر شکل بدهد. فیلم با طرح سوظن مژده « هدیه تهرانی»به شوهرش مرتضی« حمید فرخ نژاد» و کنش و برخورد او ، مسئله ای خانوادگی را با جلب ترحم و همذات پنداری مخاطب نسبت به طرفین آغازمی کند و معمای اول داستان خود را بسادگی و سرعت طرح می کند، ورود روحی دخترک کارگر به خانواده آنها و جابجایی او و درگیریش در این ماجرا داستان را به زیبایی پیش برده و با عطف به حس غافلگیرکنندگی با پایانی موجه و غیرکلیشه ای فیلم را به اتمام می رساند، پایانی که قطعا خوش نیست و در همین جاست که بستر ملودرام اثر به تراژدی اجتماعی تغییرشکل می دهد.

۳- بازیگران :  فیلم با چهار شخصیت اصلی ساخته شده است : مژده «هدیه تهرانی» ، مرتضی «حمید فرخ نژاد» ، روحی «ترانه علیدوستی» ، و سیمین «پانته آ بهرام». هدیه تهرانی عالی است ، شک و عصبیت و خشم مژده به سرعت و با سادگی در جان تماشاگر می نشیندبه عنوان مثال آن صحنه درددل زن با دوستش در حمام . حمیدفرخ نژاد که پس از دو کار شاخص "عروس آتش" و "ارتفاع پست" به یک تیپ کلیشه ای صِرف تبدیل شده بیشتر موفقیت انتخاب کننده  بازیگران فیلم را نشان می دهد تا خودش : آبادانی مستاصل و آشفته ای که "به زعم خود خر است!" کاملا" تکراری ، ولی در چهارشنبه سوری بدردبخور و کارآمد است البته می توان اورابا فریبرز عرب‌نیا در نقشی مشابه در فیلم درخشان شوکران مقایسه کرد.
 ترانه علیدوستی در نقش روحی که نقشی پیش برنده و کلیدی در فیلم است بطور نسبی و بهرحال از عهده کار برآمده و در کل موفق است، او ناظر و شاهد عینی و قاضی ماجراست ، تصور کنید با حذف او چه بر سر ساختار و چهارچوب اصلی فیلمنامه می آمد؟ مناسبترین جایگزین برای ترانه علیدوستی شاید گلشیفته فراهانی می بود که شاید بازی او هم چندان تفاوتی با علیدوستی نمی کرد. پانته آ بهرام هم به استثنای ضعف فاحش بازی در سکانس بشدت ضعیف ملاقات با مرتضی در اتومبیل ﴿که در پایان سکانس و با ترکاندن بمب موتورسواران تا حدی آنرا جبران می کند﴾، در بقیه موارد قابل قبول و موفق است.
درکل مجموعه این عوامل سبب شده « چهارشنبه سوری » فیلمی خوش‌ساخت و منسجم از کاردربیایید و ما را به آینده اصغر فرهادی امیدوار کند.

البته الان دیگر همه ایرانیان بادیدن فیلم « درباره الی»به آینده این کارگردان خوش ذوق ایران امیدوار شده اند وهمگی درانتظار فیلم بعدی این کارگردان نشسته اند. درواقع اصغر فرهادی به ما می فهماندکه سینما هنر است و هنر وظیفه اش فقط سرگرم سازی نیست .

نظرات 2 + ارسال نظر
حسین طاهری شنبه 15 اسفند 1388 ساعت 20:01 http://kch.blogsky.com

زنده باد.
نقد رو خوندم. خوب بود.
موفق باشی

jj پنج‌شنبه 24 شهریور 1390 ساعت 05:02

اینی که نوشتید نقد نیست. بهتر بنویسید. این خوب بود یا اون بد بود رو بیشتر توضیح بدید تا نقطه نظرتون مشخص باشه. همین.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد